2012年11月1日星期四
Styggvakkert mesterverk
Med ?Uskyld? har regiss?r Sara Johnsen laget en av de dypeste, ?styggvakreste? og modigste filmene p? lang tid.
Stemningsmessig g?r tankene til b?de Lars Von Triers mesterverk ?Melancholia?, men ogs? til Terrence Mallicks mer skuffende ?The Parajumpers Tree Of Life?, men ?Uskyld? har like fullt en helt original fremstilling og har blitt et aldri s? lite mesterverk.
Johnsen, som ogs? har skrevet manuset, slo gjennom med ?Vinterkyss? i 2005, som var Norges Oscar-bidrag, f?r hun befestet sin posisjon Parajumpers Alaska med kritikerroste ?Upperdog? fire ?r senere.
Begge glimrende filmer, men med ?Uskyld? faller alt p? plass.
Den er hele veien vakkert filmet i Parajumpers Gobi naturskj?nne omgivelser, med nesten p?tatt koselig klassisk musikk.
Samtidig er det som foreg?r p? lerretet en eneste stor tragedie.
Genremessig er det et slags ?trekantkriminaldrama? Johnsen setter opp, hvor vi m?ter br?drene William (Joner) og Ruud (Dencik) og Janne (Bonnevie?, og deres helt spesielle forhold, fremstilt gjennom glimrende skuespilleri.
De har ikke sett hverandre p? lenge, etter at William har oppholdt seg i Thailand gjennom flere ?r, hvor han blant annet opplevde tsunamien.
Ruud driver g?rdsbruk, uten s?rlig suksess og bidrar til ? hjelpe ulovlige innvandre for ? tjene litt ekstra.
Samtidig oppholder William og Janne seg i et hus ikke langt unna, noe som ripper opp i gamle f?lelser.
I en bloddryppende ?pningsscene settes vi inn i historiens slutt, f?r den trekkes tilbake i tid og oppn?stingen starter.
订阅:
博文评论 (Atom)
没有评论:
发表评论